TIIBETI MEDITSIIN

Ajalugu

Vanim teadaolev kirjalik materjal tiibeti meditsiini kohta on 3900 aastat vana tekst gSo rig ’Bum bZhi. Tollest ajast kuni esimese meditsiinikooli loomiseni Tiibetis kuningas Trisong Detseni ajal (krooniti 755. e.m.a) – s.o enam kui 2600 aastat – õppisid ja praktiseerisid tiibeti arstid meditsiini tolle raamatu alusel.

7.- 8. sajandil kaasajastas ja täiendas dr Yuthok Yonten Gonpo vanem ’Bum bZhi teksti ning see sai tuntuks uue nime all rGyud bZhi („Neli Tantrat“). Aastal 762 m.a.j asutas Yuthog esimese Tiibeti meditsiinikooli Menlungis Kesk-Tiibeti Kongpo maakonnas. Koolis tuli õppida 10 aastat, lõpetades sai arst tiitli vastavalt omadatud kraadile. Kõige kõrgem tiitel oli ’bum rams pa, mis vastab tänapäeva doktorikraadile; edasi rab jam pa, mis vastab magistrikraadile ning seejärel kachu pa ehk nn bakalaureuse kraad. Kõige madalam tiitel oli dura pa. Need tiitlid on kasutusel tänaseni. Koos ravimeetodite õppimisega koolitati arstiteaduse üliõpilastes selliseid omadusi nagu heatahtlikkus ja kaastunne.

8. sajandil elas Yeshe Tsogyal, keda tuntakse ka Suure Meistrina, kes oli esimene teadaolev naisarst Tiibetis.

11. sajandil viis dr Dagpo Lhaje esimest korda läbi autopsia.

12. sajandil täiustas dr Yuthog Yonten Gonpo noorem meditsiinilikaanonit rGyud bZhi, millest sai tiibeti meditsiini fundamentaalne teos. See raamat on kasutusel ka tänapäeva Tiibeti meditsiinis. Dr Yuthog Yonten Gonpo seisukoht oli, et heaks arstiks saamiseks peab esmalt arendama arsti meelt (eetika, empaatia, altruism jm). Patsiendiga tegeledes ei kasuta arst mitte ainult oma füüsilist keha, vaid ka heatahtlikku ja siirast meelt. Yuthogpa keskendus sisemisele teraapiale – meele arendamisele läbi meditatsiooni, rituaalide, helide ning mantrate lausumise.

Grubchen uGyanpa (1230-1309) tõi tiibeti meditsiini raskemetallid ja kirjutas teksti elavhõbeda kasutamise kohta.

15. sajandil eristusid tiibeti meditsiinis kaks koolkonda – Chang ja Zur, mis eksisteerivad tänaseni.

sTag Tshang Lozaba Shi Rab Rinchen (1405) koostas esimese meditsiinilise sõnaraamatu.

16. sajandil rajas dr Khung Chodrak taimeravi kooli.

Tiibeti meditsiini puu

Põhimõtted

Põhiline erinevus Tiibeti ja Lääne lähenemises meditsiinile seisneb selles, et Tiibetis on alati pööratud esmatähelepanu keha energiasüsteemile, alles seejärel füüsilisele aspektile. Läänes on aga vastupidi. Läbi meditatsioonipraktikate on tiibetlastel olnud võimalus põhjalikult oma keha tundma õppida ja nii on nad avastanud kaks energiat – kuuma (tsha wa) ja külma (grang wa).

Tiibeti meditsiini uurides puutume esmalt kokku järgmiste terminitega:

  • viis elementi (’byung wa lNga);

  • kolm energiat, mis on viie elemendi bioloogilised avaldused;

  • mehelik, naiselik, neutraalne (gdags e sribs).

Tiibeti filosoofia kohaselt koosneb kõik universumis viiest elemendist, milleks on ruum (Nam mKha’), õhk (rLung), tuli (Me), vesi (Chu) ja maa (Sa). Ei ole olemas midagi, mis koosneks millestki muust. Ruum on tühjus. Selles tekib liikumine ehk tuul. Liikumisest tekib kuumus ehk tuli. Tuli ja liikumine koos tekitavad auru, mille kondenseerudes tekib vesi. Tuule, tule ja vee koostoimel tekib sade ehk maa. See on loomisprotsess. Lahustumis- ehk suremisprotsess on täpselt vastupidine.

Isa seemnerakk ja ema munarakk koosnevad viiest elemendist ja nii on ka enesestmõistetav, et neist areneval inimkehal on sarnane loomus. Samamoodi on haiguse olemus sarnane kehaga, milles see end ilmutab, kuna ka haigus tekib samadest põhielementidest.

Needsamad viis elementi loovad kolm energiat: nn tuule (rLung), sapi (mKhris pa) ja lima (Bad kan). Tuule energia moodustub õhu elemendist, sapp tule elemendist ning lima vee ja maa elemendi kombinatsioonist. Ruumi element hõlmab kõike, sest ilma ruumita ei eksisteeri midagi. Tuul on liikuv, kerge, neutraalne, sapp on kuum ja lima külm.

Tervis ja haigus

Haigustel on esmased ja teisesed põhjused. Esmased on meie negatiivsed emotsioonid ehk meeleseisundid, millest igaüks on seotud vastava energiaga: iha, kiindumus (’dod tshags) on seotud tuulega; viha (She sDang) sapiga ja rumalus, tuimus (gTi mug) lima energiaga. Kuna need kolm emotsiooni peituvad igas inimeses, siis sellest tulenevalt on haigus potentsiaalsel kujul meis kõigis alati olemas. Psühholoogiline ja füüsiline tasakaaluseisund sõltuvad tuule, sapi ja lima loomulikust tasakaalust organismis. Teisesed põhjused, mis haiguse enamasti vallandavad, on aastaaegade ehk kliima mõjutused, provokatiivsed negatiivsed energiad (vaimolendid), vale toitumine ja vale eluviis või keskkond.

Diagnostika

Kasutatakse kolme põhilist diagnoosimise meetodit: vaatlus (keel, uriin ja meeleorganid), palpatsioon (pulss, keha piirkonnad, punktid) ja küsitlus (vallandav tegur, sümptomid, reaktsioonid).

Ravi

Inimesed jaotatakse seitsmeks tüübiks, igale tüübile sobib oma kindel toitumis- ja eluviis. Tervisehädade ilmnemisel korrigeeritakse esimeses järgus just neid kahte. Kui sellest abi ei leita, manustatakse mitmesuguseid taimse, loomse või mineraalse päritoluga ravimeid erinevates ravimvormides. Viimase vahendina rakendatakse välispidiseid teraapiaid, milleks on erinevad massaažid, moksibustioon, higistamisteraapia (nö saun), kupupanek, aadrilaskmine, hüdroteraapia, kuumad ja külmad kompressid, nõelravi, kirurgia ja muud ravivõtted.

vase