Kaheksandal sajandil oli Tiibetis üks mees, kes elas väga vanaks, väidetavalt 125 aasta vanuseks ja saavutas üheskoos oma naise ja koeraga vikerkaarekeha. See mees oli Yuthok, traditsioonilise Tiibeti meditsiini isa, suursugune tervise õpetaja, kes kandis eneses keha, energia ja meele vaimset teostumist.

See mees jättis meile ühe vastamata küsimuse. Kuidas ta suutis nii kaua elada ja nii palju erakorralist korda saata? Kogu tema õpetus on meile tänaseni kättesaadav. Nendest suurest kaastundest ajendatud kirjutistest leiamegi vastused eelpool nimetatud küsimustele,  mida saame kasutada kas oma tervise parandamiseks või kõigi tajuvate olendite hüvanguks.

Chudleni praktiseerimisel on mitu erinevat põhjust. Esimeseks põhjuseks on tugevdada meie immuunsüsteemi, et püsida tervena ja mitte haigestuda. Teine põhjus on teha Chudleni noorendamise eesmärgil. See tähendab võidelda vananemise ilmingute – kortusude ja hallide juuste vastu. Kolmas Chudleni tegemise põhjus on viljatuse ravimine, et jääda rasedaks ja lapsi ilmale tuua, või siis suurendada seksuaalset energiat ja võimekust. Need kolm põhjust on meditsiinilise iseloomuga.

Tiibeti keeles kannab see praktika nimetust Chudlen. Chud – tähendab toiteväärtust omavat substantsi või ainet, nagu valgud või vitamiinid. Len tähendab imendumist, omistamist või saamist. Seega võime tõlkida – looduse essentsi manustamine.

Chudleni võib kasutada aga ka vaimsel eesmärgil, olles üheks paljudest erinevatest Tiibeti vaimsetset paraktikatest. Vaimsel Chudlenil on erinevad eesmärgid. Üks selle kõige olulisemaid eesmärke on füüsilise keha transformeerimine. Transformeerides oma keha, transformeerime samaaegselt oma energiat ning seeläbi ka meelt. Chudlen aitab vähendada ihalemist söögi ja joogi järele. Üldjuhul on oma ihasid ja kiindumusi väga raske peatada või takistada. Võttes chudleni, aitab see neid kiindumusi vähendada, näiteks ihalemist suhkru, alkoholi või liha järele. Vaimses mõttes on see justkui vastumürk iha ja kiindumuste vastu.

Nüüd me teame, et Chudlenil on nii vaimne kui ka meditsiiniline pool. Meditsiinilist külge on mainitud rGyud bZhi-s ehk Neljas Meditsiini Tantras – kõige tähtsamas Tiibeti meditsiini alases raamatus.  Selles raamatus on Chudleni mainitud kolmel korral. Esmalt on seda mainitud teise tantra 23-ndas peatükis, mis kõneleb tervislikust eluviisist ja õpetab, kuidas püsida tervena ja hoida ära enamikke akuutseid ja kroonilisi haigusi. Me kutsume seda väljendiga ne med – elu ilma haigusteta. Siin me kõneleme Chudleni kasutamisest ennetaval eesmärgil. Teisel korral mainitakse Chudleni kasutamist rotsa ehk seksuaalse iha ja seksuaalse energia suurendamise ning lastetuse ravimise puhul. Kolmandal korral kõneldakse sellest seoses geso ehk vananemisevastase praktikaga. Niisiis Neljas Tantras on

Chudleni mainitud kolmel korral kolmes erinevas peatükis.

Kõneldes haiguste ärohoidmisest või vananemise ennetamisest, peame tundma keha kolme energiat. Chudleni tehakse alati vastavuses kolme keha energiaga, milleks on:  tuule elemendist moodustunud kehaenergia -rlung, tule elemendist – mKrispha , maa ja vee elemndist- Badkan. rLung iseloomustab kehas liikumise ja kasvuga seotud protsesse, mKrispha kõiki protsesse mis on seotud kuumuse ja küpsemisega, kõik mis meie kehas on tahke  ja siduv on seotud Badkan energiaga. 

Sowa rigpa või sorig- i (Tiibeti meditsiini üldnimetus) seisukohalt on oluline neid kolme aspekti teada. Sowa rigpa peamine tekst on rGyud bZhi , milles mainitakse kolme tüüpi Chudleni.

Võrreldes vaimset ja meditsiinilist Chudleni on need mõnevõrra erinevad. Oleks hea jätte meelde tiibetikeelne termin –chudlen. Me ei tõlgi seda. Meditsiinilisel puhul räägime sellest, kui sissevõetavast ainest. Vaimse Chudleni puhul on ainete manustamine üks viis, teise viisi puhul ei kõnelda ainete sissevõtmisest, vaid Chudlenist, kui hingamistehnikast, Chudlenist, kus tarbime ainult vett või Chudlenist, kus tarbime päikesevalgust. Need on väga kõrgel tasemel Chudlenipraktikad(Dr. Nida Chenagtsangi õpetused ).

Üks tuntumaid Chudleni teemalisi teoseid kannab nimetust Chudleni Viis Astet (Five Steps of Chudlen), mille autoriks on Kongtrul Yonten Gyatso. Ta kirjutas selle Chudleni teksti koos daakini mantratega. See on väga lühike ja praktiline Chudlen ning hea näide Metog Chudlenist.

Vaimse Chudleni kohaselt võivad inimesed, kellel on haigused ja tasakaalutused võtta enda tervendamiseks spetsiaalseid ravimeid. Sellisel puhul võetakse Chudleni kui ravimit. Chudleni võib võtta ka kombineerituna teiste ravimitega.

Selleks, et teha vaimset Chudleni õigesti, peab olema budismi praktiseerija. Peab saama ülekande, mantra, kujustamise juhised jne. Vaimne Chudlen sobib ainult budistidele. Meditsiinilised Chudlenid (neme, roza, geso) sobivad kõigile.

Dr. Nida Chenagtsang õpetab oma kahe päevasel kursusel nii seda, kuidas teha meditsiinilist kui ka vaimset Chudleni. Annab vastavad juhised ja ka mantraülekande ning õpetab milliseid hingamisharjutusi teha, milliseid aineid kasutada, et oma keha tasakaalus hoida. Lisaks õpetab Drukmo Gya Nejang joogat.

Kursus on mõeldud neile, kes tahavad olla terved ja vitaalsed kõrgevanaduseni,. Samuti neile kes soovivad ennetada kroonilisi haiguseid ning soovivad leida võimalusi kuidas oma keha ja meelt noorendada.

Text on võetud Dr. Nida Chenagtsangi Chudleni kursuse materjalidest.

Tõlkis: Hedi Vuks

 REGISTREERI KURSUSELE

 

vürtsid